tirsdag 10. februar 2009

Foo Fighters - Times Like These

Denne uka fikk vi i oppgave å skrive et blogginnlegg hvor vi analyserer en musikkvideo. Jeg brukte lang tid på å finne en video jeg likte. Jeg liker for det meste Indie/Rock og de har bare meningsløse musikkvideoer. Til slutt fant jeg "Times Like These" av Foo Fighters som jeg har likt siden jeg var liten og så på den. Sangen er en av Foo Fighters mest kjente og er fra albumet "One By One" som kom ut i 2003. Denne sangen er egnet for ungdom og yngre voksene, sjangeren er Alternative Rock. 


 


I refrenget, som man hører ganske ofte, synger han:

"It's times like these you learn to live again
It's times like these you give and give again
It's times like these you learn to love again
It's times like these time and time again"

Her sier han noe om at i tider man kanskje ikke har alt man trenger eller vil ha, det er da man klarer å nyte det som er der eller klarer å gi mer av seg selv. 

I filmen ser vi at bandet står under en bro og spiller, så kommer en liten jente som hiver Game Boyen sin ned, det kan se ut yil at hun skjønner at hun ikke trenger den for å ha det gøy. Etterhvert kommer det fler og fler som hiver sine materalistiske ting over broen. 

Ved at bandet står der nede under broen og synger dette hele tiden viser de at man skal se noe så enkelt som det er. Når de forbipasserende ser dette skjønner de at det ikke er de små tingene som teller. Bandet blir aldri truffet av noe, to bilder blir lempet ned bak dem som gjøre at det kommer mye røyk. Til slutt kommer det en kranbil med et hus. Det er bare vegger og tak. Huset lempes rett oppå bandet, de blir ikke berørt og veggene faller bort fra dem og ned. 

Musikkvideoen er regissert av Marc Klasfeld. Det er en handling i videoen, men den er ikke så avansert. Det er på en måte en konsertvideo, for bandet står å spiller for mange, men det er ikke på en konsert. Det er heller ikke en handling hvor bandmedlemmene inngår. 

Det er en sammenheng mellom teksten og videoen, det er derfor jeg valgte den. Tekseten er litt mer om at man ikke trenger alle de dyre tingene og sangen er om hva som skjer når ting forandrer seg, på en god måte. Jeg synes filmen og teksten utfyller hverandre godt ved at det er to budskap som sveises sammen, for å vise at de to handlingene følger hverandre. 

I videoen møter vi bandet, og en haug med fremmede som hiver ting ned fra broen. Den lille jenta er vell den viktigste for selve handlingen. 

Filmen har ikke noen spesielle kameravinkler som utpeker seg, den er ganske enkelt satt sammen. 

Jeg liker sangen veldig godt og synes det er en kul og enkel musikkvideo. Den gjør at man skjønner budskapet lettere og sier litt om at bandet står for at hvis ting hadde vært enklere hade det vært bedre. Det er litt som sangen, det er en enkel og bra sang. 

Ingen kommentarer: