tirsdag 14. oktober 2008

Seksordsnovelle

Jeg leste en artikkel i A-magasinet om seksordsnoveller. Denne måten å skrive på legger veldig opp til at leseren kan noe om emnet. Hvis leseren kan noe om det kan de være veldig bra, en ny vri på saken. Likte spesielt god denne " fem fisker, to brød, 5000 småspiste." Denne setter en nye og komisk vri til historien om hvordan Jesus mettet 5000 mennesker med fem fisker og to brød. Men jeg synes ikke dette burde være fortellinger, de minner meg mer om dikt. Men de kalles vell noveller fordi de skal fortelle en historie.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2685921.ece

Jeg har laget min egen seksordsnovelle, den handler også om seksordsnoveller. "Seks ord?! så lite? jævlig kjedelig!"

1 kommentar:

LK sa...

Mikronoveller og dikt har mye til felles; de skal begge uttrykke mye ved hjelp av få ord. Dette stiller selvfølgelig krav til at forfatteren/dikteren må velge sine ord med omhu for å få fram budskapet sitt. Synes budskapet ditt kommer relativt klart fram i det du har skrevet...