onsdag 21. januar 2009

Lyrikk

Vi har nettopp startet med lyriske tekster i norsken. Jeg er ikke så veldig intresert for lyrikk, men noe kan være bra. Jeg liker noen av diktene til Andrè Bjerke, han er veldig god med ord og da blir det morsomt å lese. Her er diktet Farao på ferie.



I landet Miramarmora
var Farao på ferie
hos farmora og mormora.
En morgen klatret mormora
til Farao i furua,
og så begynte moroa.
«Hva ler'u a'?» sa farmora.
« Av mormora, den furia! »
«Hvor ser'u a'?» sa farmora.
«I furua! » sa Farao.
«Kom ned igjen! » sa farmora
til mormora i furua.
«I morra, ja!» sa mormora
til farmora til Farao.
Du ser av vår historie at det å dra på ferie
i landet Miramarmora
til farmora og mormora,
den furia i furua,
har Farao hatt moro av!


Dette er et barnedikt jeg har hørt mange ganger og er det diktet jeg kjenner best. Det går mye på rim og annet ordspill. Det er en fin rytme i diktet som gjør det lett å lese. Dette er et dikt som både barn og voksene kan ha glede av, diktet er fra samlingen "Fru Nitters Dattter" fra 1966. Det er ikke så mye å analysere i dette diiktet når mans er bort fra rim og ordspill som er brukt flittig her. Handlingen er ikke så velig avansert og er om en farao som er på ferie hos farmora og mormora. Det er lett å se hvilke endinger han spiller på bare i denne introduksjonen.

2 kommentarer:

Samfunnsøkonomi sa...

Bra innlegg :) jeg likte diktet ditt, det var morsomt! Koselig barnerim.

Tellef sa...

Et fint innlegg! Det var et morsomt rim du tok med :)